please Allah, not people

 assalamualaikum w.b.t...
 
 


Shaykh Azhar Nasser pernah cakap,
"If you knew how quickly people forget you after you die, you will stop spending your life trying to impress them"
 
sometimes in life kita sibuk concern on how people think of us, how people look on us, sampai kita lupa siapa kita di bumi fana ni..
 
cuba untuk a moment, muhasabah diri - luruskan balik niat dan tujuan hidup kita kat dunia..kita dilahirkan bukan untuk mengagumkan orang lain semata-mata..tapi yang paling utama is untuk berbakti pada Dia sebelum kita kembali..
 
memang la hablumminannas wa hablumminallah..maksudnya hubungan on either side is important..tapi if hubungan dengan manusia tu melalaikan kita, membuatkan kita tersasar dari landasan asal, why nak teruskan? get back on track..
 
rugi tu seketika je, berkat yang abadi tu yang kita cari..
 
apa guna kita impresskan orang, do everything we could to jaga our hubungan sesama manusia tapi mengabaikan hubungan kita dengan Dia..
 
hidup ni kejap je awak..kita singgah kejap je kat dunia..berapa kerat manusia sangat la yang kita mampu nak impressed..takde..

kamu try nak puaskan hati si A, si B tak suka..nak jadi macam yang si C nak, si D pulak tak suka..end up penat macam tu je..sebab setiap orang kat dunia ni ada benda yang dia suka, benda yang tak suka masing2..so sampai bila nak puaskan hati orang kan :)
 
jaga hubungan dengan Dia, insyaAllah hubungan kita dengan hamba-hambaNya yang lain pun akan terjaga :)

jangan penatkan diri kejar penghargaan manusia..sedangkan kita ada Dia yang kekal abadi :*

"Sesungguhnya barangsiapa yang mencari redha Allah sedangkan manusia murka, maka Allah akan cukupkan baginya akan segalanya di dunia ini; tetapi barangsiapa yang mencari keredhaan manusia dalam keadaan Allah murka, maka Allah akan menyerahkan nasibnya pada manusia.." - HR At-Tirmidzi


xoxo,
yanie
 

No comments:

Post a Comment