marhaban ya ramadhan :)

assalamualaikum w.b.t...


waaa..dah dekat sangat nak ramadhan kan..^_^ bestnyer!! xsabar rase! eheh :p
yang x bestnya,dah dekat puasa nanti maknanya masa duk kat umah dah makin singkat..uhuh T^T
xpe2..manfaatkan sepenuhnya sebelum fly away balik AUCMS..ngee



sempena ramadhan ni,jum2 pakat2 topap balik pahala! ^_^
dah xde dah incik bertanduk nak kaco2 time nak topap pahala masa ramadhan ni..so,gunakan sebaik mungkin! hehe




haa..ape kata manfaatkan ramadhan untuk baca quran bia khatam banyak2 kali! ^_^
selalu khatam sebulan sekali je kan..
ramadhan ni try bagi khatam 2,3 kali pulak..baru best kan! ^_^


Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Bersahurlah kamu kerana sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan.”
(Riwayat Bukhari & Muslim)
 
Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
"Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada bulan Ramadhan.”
(Riwayat at-Tirmidzi) 
 
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
”Sesungguhnya Allah telah memfardhukan zakat sebagai pembersihan terhadap harta.”
(Riwayat Bukhari)
 
 
Diriwayatkan dari Ibnu Umar r.a. ia berkata:
“Dinampakkan dalam mimpi seorang lelaki bahawa Lailatul Qadar berlaku pada malam kedua puluh tujuh, maka Rasulullah s.a.w. bersabda: “Saya pun (Nabi) bermimpi seperti mimpimu, (dinampakkan pada sepuluh malam terakhir.) maka carilah ia (Lailatul qadar) pada malam-malam yang ganjil.”
(Riwayat Muslim)
 

salam ramadhan al mubarak..jangan ponteng2 puasa ey! ^_^
moga ramadhan kali ni membawa barakah untuk sume..


xoxo,
yanie

1 comment: