resepi bubble/pearl

assalamualaikum w.b.t...


mesti ramai suka makan pearl/bubble kat coolblog tu kan..xsuka?okefainn..xpe..:p
xdelaa..sekarang kan ade timbul isu bubble tu xleh makan sebab nanti blh jadi toksik n sebabkan disease kan..
aitu ade terblogwalking n teron9..n jumpala resepi2 ni..macam best je..
buat sendiri bubble..t kat umah tetiap masa leh makan..eheh :p







haa..yang tu kiranya bukti yanie ambik resepi ni pun kat web lain..eheh
kat sini
bagi yang nak jalan singkat tu,meh yanie gitau kat entry ni terus ey..^_^


Bahan-bahan ( 2 cawan )

  • tepung ubi (agak agak nak sebatikan dengan air)
  • air panas (cukup nak jadikan tepung jd doh)
  • pewarna (sy gunakan pewarna coklat)

Cara-cara

  1. tuangkan sedikit tepung ubi dalam mangkuk
  2. tuang air panas sedikit demi sedikit hingga adunan tepung ubi menjadi doh
  3. sambil tu tuangkan sedikit pewarna
  4. ambil sedikit dari doh dan gentel kan seperti bebola kecil (mcm pearl)
  5. rebuskan doh yang telah dibentuk menjadi bebola kecil tadi selama lebih kurang 20-30 minit
  6. bila pearl telah masak; tapis dan masukkan dalam air sejuk supaya tidak melekat
  7. *siap- pearl. untuk pastikan pearl terus lembut dan tidak melekat; letakkan pearl didalam larutan air *gula melaka*

haa..senang kan..^_^
boleh buat banyak2 terus n simpan dalam peti..
selamat,sedap n disukai ramai..:p


xoxo,
yanie

2 comments:

Nizam said...

owh..camni cara dioooo... :P

yanie said...

haha..ngeee :p