kimbap :)

assalamualaikum w.b.t...


disebabkan malam ni rasa lapar agak terlampau,
so,yanie kongsi resepi jelaa..eheh..:p
at least xdapat makan dapat tengok pic pun jadi kan..:D

citernya macam ni..haritu masa cuti yanie ade buat kimbap..
mesti ramai yang dah tau kimbap tu spesis ape kann..jangan mohong..xbaik..hehe
tambah2 yang fanatik korea..mesti tau punyer..^_^


-kimbap-

haa..tu la ghuper dak kimbap..heheh ^_^
dah2..t makin panjang celotehnya..sekarang proceed ngan resepi pulak..
xpela ramai yang dah tau buat pon..
kira kali ni resepi versi dak yanie pulak eyy..^_^


bahan-bahan

1 btg lobak merah,potong panjang
1 biji timun batang/timun jepun (lagi bez),potong panjang
6 batang isi ketam/sosej
isi ayam/ikan/daging,cincang
2 biji telur
nasi *beras malaysia pun boleh
3 keping roasted seaweed (kat tesco pun ada)
*kalau suka boleh tambah cuka/mayo

cara-caranya

1- masakkan nasi (kalau resepi korea,masa nasi hampir sejuk,diorang gaul nasi dengan
mayo/cuka/cheese..tapi yanie tak gaul dengan apa-apa)
*sebaiknya kalau tak gaul dengan apa-apa,nasi biar yang baru masak,senang nak penyek (beras m'sia)

2- then masakkan telur di atas kuali leper,potong memanjang..

3- hamparkan seaweed ke atas tikar sushi(nak memudahkan proses gulung,xde xpe)

4-lenyekkan nasi ke atas hamparan seaweed tadi hingga rata..(ada sesetengah
yang sapu mayo atas nasi supaya lebih lekat)

5- letakkan lobak,timun,isi ketam,ayam,sosej dan telur di atas nasi..

6- gulung hamparan tadi dengan intinya..

7- dah siap,potong lebih kurang dua inci,then letak atas piring..sedia dimakan..^_^


haa..mudah kan..^_^
tau kenapa yanie xbubuh mayonis?
pandaii..sebab nanti muak..hehe
so,selamat mencuba!

*p/s - eh,lupa bagitau..ayam/daging/ikan/sosej/isi ketam or pape je yang nak masukkan as inti tu xkisah masak macam mana pun..ikut selera memasing je..^_^


xoxo,
yanie

2 comments:

Lolly Lilly said...

wahh da lma x mkn kimbap gara2 trpengaruh dgn omongan2 yg mgatakn mkanan jepun ni boley wat otak berulat~
akhirnya jmpe juga resipi hasil tgn buatan melayu~ huhu~
thanks yumikoyuki~ :)

yanie yumikoyuki said...

hehe..selamat mencuba..^_^ makanan jepun/korea blh je mkn..depends pd ingredients..sllu yg bnyk disease dpt maybe klu kerap mkn sashimi..:) lain2 oke je lg..^_^