Allah ciptakan...

assalamualaikum w.b.t...




Allah ciptakan hati untukku.. Namun Allah titipkan pesanan.. Agar aku sentiasa mengawasi hatiku.. Agar aku sentiasa membendung rasa iri,sakit hati serta marah yang berlebihan.. Allah tiupkan bayu kenyamanan.. Agar hatiku sentiasa tunduk.. Melakar cinta hanya untukNya, rasulNya serta agamaNya.. Allah bisikkan kalimah suci,agar aku sentiasa tawadhuk di jalannya.. Allah titiskan rasa sabar dan syukur ke dalam kolam ketaqwaan.. Dan Allah juga balutkan hatiku dengan rasa damai.. Agar aku teguh di jalanNya.. Cekal melangkah walau ditiup sejuta rasa..




Allah ciptakan akal untukku.. Namun Allah titipkan pesanan.. Agar aku menompangnya dengan helaian ilmu.. Agar aku bisa berjalan teguh di dunia fana ini – terhadang dari tipu dunia,bisa membezakan kebenaran,mampu memilih yang terbaik.. Allah coretkan madah pesan.. Agar tidak terlalu berpaksikan mata akal.. Agar aku bisa bergabung dengan hatiku.. Demi mencungkil sebaris laku.. Kerna akal terkadang keliru.. Sering tersadung dalam membuah kata fikir.. Dan Allah jentikkan rasa percaya pada hati.. Agar aku bisa melewati derap di dunia.. Tanpa sepi bertaman Nur Illahi..



Allah ciptakan mata untukku.. Namun Allah titipkan pesanan.. Agar aku tabiri pandanganku dengan sutera syurgawi.. Agar aku tidak leka diulit indah dunia.. Allah hembuskan sedikit kasihnya.. Agar aku bisa berbagi dengan yang lain melalui redup sinar mata.. Allah juga menghampar kata.. Agar aku memandang segala hal dengan kedua-dua belah mataku.. Kerna pandangan sebelah mata terkadang hanya dusta.. Allah juga redupkan kerlinganku.. Agar aku tidak mencari silap dunia.. Dan Allah melayang madah agar setiap apa yang aku lihat,ditafsirkan dengan mata hati.. Agar aku tidak salah mentafsir setiap yang dilihat..




Allah ciptakan lidah untukku.. Namun Allah titipkan pesanan.. Agar aku sentiasa menguntai keindahan dalam setiap madah.. Kerna lidah itu bisa merobek hati.. Bentuknya kecil tetapi ia mampu menghiris hati umpama sebilah pedang.. Allah menitiskan embun kesucian.. Agar aku sentiasa membasahinya dengan zikir,membaca firman-firman Allah serta melahirkan perkataan yang indah.. Allah saluti dengan lapisan iman.. Agar terhindar dari pembohongan,dusta,ghibah.. Dan Allah kerdipkan sinar..Agar lidah menerima pandangan mata hati sebelum berbicara mengenai sesuatu perkara.. Kerna lisan yang wujud situ akan mendapat redhanya..



Allah ciptakan telinga untukku.. Namun Allah titipkan pesanan.. Agar aku selalu mengalunkan firmannya,nasihat,kritikan yang membina serta segala hal yang baik tanpa mempersoal gerangan si pemberi.. Kerna"Lihatlah apa yang diucapkan, tapi jangan kau lihat siapa yang mengucapkan, jika yang diucapkan itu mengandung kebenaran meski itu dari seorang yang awam, maka ambillah, sebaliknya jika yang diucapkan itu mengandung keburukan, meski itu datangnya dari seorang yang alim maka tinggalkanlah” . Dia juga mendendangkan syair.. Allah meminta agar aku menutupkan telingaku yang satu lagi tatkala satu telinga menerima sesuatu yang baik..


Sesungguhnya Allah ciptakan kita dengan sempurna.. Dengan tiupan kasih sayangnya.. Dengan belaian keredhaannya.. Sehingga kita bisa tersenyum seperti hari ini.. Melakar bahagia tatkala mentari menari.. Jua kita bisa menongkah arus pemusnah impian.. Demi menggapai setitis embun kasihnya..
xoxo,
yanie

No comments:

Post a Comment