learn from life

assalamualaikum w.b.t...





Sometimes we even forget to think about all d things around us rite..
Its actually all about lessons..
Too much lessons to take..
To much experience to gain..
Dats called life..
Why dont we stop from our long journey for a while..
Look around us..
Everything tought us something!
Dont juz keep staring and do nothing!

Everything dat happen,
Happen for its own reasons..
Why must catepillar be in a cocoon?
Coz it’ll become a beautiful butterfly!
Why must night full of darkness?
Coz there will be moon and stars dat make it amazing!

So,why all d things dat u going through all dis time must happen?
Coz there will be a spirit left in ur heart to keep u standing up straight to ur destination!
There will be something called experience to make u stronger!

Why must u going through a situation dat full of tears?
Coz it’ll teach u on how to being happy!
Why must u laugh at some time?
Coz it’ll teach u on how to appreciate d beautiful of a drop of tears!

So,think back..
Everything happen for it certain reasons..
Keep smiling,keep moving forward!
Dont ever waste every steps in ur life..
Gain something from it!
Enjoy every second of it!
Learn every moment of it!

Happiness teach u on how to make people smile!
Sadness teach u on how to make urself smile!
^__^


xoxo,
yanie

Adam dan air mata

assalamualaikum w.b.t...


Bila tiba masanya lelaki menitiskan air mata,


“Macam bapok je”
"Eh,ade ke laki nangis?? Lembut kott..”
“Eeeuuww..Laki macho mane nangis laa..”



SALAH KE LELAKI MENANGIS?

tahukah kamu..sebenarnya lelaki lebih banyak menangis..
namun,tangisan itu tersembunyi sebalik kekuatan akalnya..
itu juga jawapan mengapa Allah ciptakan lelaki lebih kuat akalnya berbanding wanita..
dan itu jugalah sebab mengapa tidak lain yang terlihat pada mereka melainkan ego yang tinggi..
lelaki menangis..tak semestinya menggambarkan mereka lemah..

Bahkan dalam sirah Nabi Muhammad S.A.W juga diriwayatkan bahawa baginda menitiskan air mata saat mencium anak lelakinya Ibrahim,ketika menghembuskan nafas terakhir. Melihatkan air mata Rasulullah, Abdul Rahman bin Auf tercengang dan berkata, “Engkau menangis wahai Rasulullah,”. Nabi menjawab, “Ini adalah rahmat Tuhan,” dan bersabda “Airmata berlinangan,hati terguris kesedihan namun kami tidak akan berbicara kecuali yang diredhai Allah. Wahai anakku Ibrahim,sungguh kami sedih akan perpisahan ini.”
xpernah menjadi suatu kesalahan atau sesuatu yang dipandang rendah sekiranya kaum Adam menitiskan air mata.
kadangkala air mata itu menggambarkan bahagia..
ada ketika air mata itu menyimpan seribu cerita..

xsalah jika lelaki menangis..
mereka juga insan biasa yang punya rasa untuk diungkap..
namun kadangkala kaum Adam lebih gemar untuk mengunci bicara..
bukan kerana ego..

tetapi mereka sekadar ingin menyembunyikan derita sebenar..
selagi mereka mampu menompang rasa yang ditanggung,kaum Adam sukar untuk menangis..
sampai suatu saat,titis jernih itu pasti jua singgah pada seraut wajah insan bergelar LELAKI..
saat itu,mungkin kesabarannya telah lama teruji..
mungkin deritanya telah lama terkunci..
mungkin sakitnya sudah tidak terperi..

ketahuilah..memang sukar untuk lelaki mengalirkan air mata..
tetapi setitis air mata yang gugur,ianya terkandung seribu makna mendalam..
tidak kau lihat tangis si adam..terlindung sebalik ego menggunung..
tidak kau lihat tangis si adam..tersimpan sebalik keringat nan luhur..
tidak kau lihat tangis si adam..tersembunyi sebalik teguh tuturnya..
lelaki juga manusia..mereka juga menangis tatkala sendiri..
menyedari tanggungjawab yang besar tergalas di bahu..tanggungjawab di hadapan Allah..:')
merekalah pembela agama..
merekalah pembela saudara..

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Tiap mata pasti akan menangis pada hari kiamat kecuali mata yang dipejamkan dari segala yang haram dan mata yang berjaga malam dalam jihad fisabilillah dan mata yang menitiskan air mata walaupun sebesar kepala lalat kerana takutkan Allah s.w.t." (Riwayat Abu Naim)


p/s - lagipun,menangis ni ade benefit dia..:) for both gender..
nantilah next entry ke yanie story pasal tears pulak ey..^_^


xoxo,
yanie




Hawa dan air mata

assalamualaikum w.b.t...


bila sebut wanita/pompuan/gurl/ladies,
memang sinonim ngan air mata kan..:)
lumrah kejadian wanita..
ade satu kisah menarik sebenarnya mengenai penciptaan kaum Hawa ni..

 http://www.ipadwallpaperhd.com/thumbs/crying_girl-t2.jpg


Ketika Allah menciptakan wanita,
Malaikat datang dan bertanya, “Mengapa begitu lama?”
Allah menjawab, “Sudahkah kamu melihat segala yang aku ciptakan untuknya?”

“Lihatlah kedua-dua tangannya.. Tangan ini terdiri daripada 200 bahagian yang mampu digerakkan dan berfungsi dengan baik agar dapat menyediakan pelbagai jenis makanan untuk orang-orang yang dikasihinya..”
“Tangan ini mampu memberikan kenyamanan kepada anak-anaknya..”
“Wanita juga mempunyai pelukan yang mampu menyembuhkan rasa sakit hati dan kecewa..”
“Semuanya hanya dengan dua tangan ini..”

Malaikat takjub, “Hanya dengan dua tangan ini??”
“Tetapi Engkau membuatnya begitu halus dan lembut..”

“Ya,Aku membuatnya begitu lembut..Tetapi kamu takkan mampu membayangkan kekuatan yang Aku berikan kepadanya dalam kelembutannya agar dia mampu mengatasi hal-hal yang luar biasa..”

“Adakah dia mampu berfikir?” soal malaikat.

Allah menjawab, “Bukan hanya berfikir,dia juga mampu berorganisasi serta mengutarakan pendapatnya,”

Malaikat menyentuh bahagian dagu.

“Tetapi Engkau membuat ciptaan ini kelihatan rapuh dan lemah, seolah-olah begitu banyak beban untuknya..”

“Itu bukan kelemahan. Itu adalah air mata..”
“Aku berikan kepadanya supaya dia dapat meluahkan kegembiraan,kesakitan,kepedihan,kesedihan,cinta,kesepian,penderitaan dan rasa bangga..”

“Engkau memikirkan setiap sesuatu. Wanita ciptaanmu ini sungguh menakjubkan!”

“Ya,harus! Wanita ini mempunyai kelebihan untuk mempersonakan lelaki..”
“Dia dapat mengatasi beban hidup,mampu menyimpan kebahagiaan serta pendapatnya sendiri..”
“Mampu tersenyum tatkala hatinya menangis..”
“Dia mampu berkorban demi orang-orang yang dikasihinya..”
“Dia mampu melawan ketidakadilan..”
“Dia bahagia saat sahabatnya bahagia..”
“Hatinya terguris tatkala melihat kesedihan..”
“Dia tahu sebuah ciuman dan pelukan dapat menyembuhkan luka yang dalam..”
“CINTANYA TANPA SYARAT..”

Semuanya seperti kelebihan yang luar biasa. Malaikat sangat kagum lalu bertanya kepada Allah,
“Apa kekurangannya?”

Allah menjawab.. “Hanya mengenai satu perkara..”


“WANITA TERKADANG LUPA – BETAPA BERHARGANYA DIA..”




xoxo,
yanie

Allah ciptakan...

assalamualaikum w.b.t...




Allah ciptakan hati untukku.. Namun Allah titipkan pesanan.. Agar aku sentiasa mengawasi hatiku.. Agar aku sentiasa membendung rasa iri,sakit hati serta marah yang berlebihan.. Allah tiupkan bayu kenyamanan.. Agar hatiku sentiasa tunduk.. Melakar cinta hanya untukNya, rasulNya serta agamaNya.. Allah bisikkan kalimah suci,agar aku sentiasa tawadhuk di jalannya.. Allah titiskan rasa sabar dan syukur ke dalam kolam ketaqwaan.. Dan Allah juga balutkan hatiku dengan rasa damai.. Agar aku teguh di jalanNya.. Cekal melangkah walau ditiup sejuta rasa..




Allah ciptakan akal untukku.. Namun Allah titipkan pesanan.. Agar aku menompangnya dengan helaian ilmu.. Agar aku bisa berjalan teguh di dunia fana ini – terhadang dari tipu dunia,bisa membezakan kebenaran,mampu memilih yang terbaik.. Allah coretkan madah pesan.. Agar tidak terlalu berpaksikan mata akal.. Agar aku bisa bergabung dengan hatiku.. Demi mencungkil sebaris laku.. Kerna akal terkadang keliru.. Sering tersadung dalam membuah kata fikir.. Dan Allah jentikkan rasa percaya pada hati.. Agar aku bisa melewati derap di dunia.. Tanpa sepi bertaman Nur Illahi..



Allah ciptakan mata untukku.. Namun Allah titipkan pesanan.. Agar aku tabiri pandanganku dengan sutera syurgawi.. Agar aku tidak leka diulit indah dunia.. Allah hembuskan sedikit kasihnya.. Agar aku bisa berbagi dengan yang lain melalui redup sinar mata.. Allah juga menghampar kata.. Agar aku memandang segala hal dengan kedua-dua belah mataku.. Kerna pandangan sebelah mata terkadang hanya dusta.. Allah juga redupkan kerlinganku.. Agar aku tidak mencari silap dunia.. Dan Allah melayang madah agar setiap apa yang aku lihat,ditafsirkan dengan mata hati.. Agar aku tidak salah mentafsir setiap yang dilihat..




Allah ciptakan lidah untukku.. Namun Allah titipkan pesanan.. Agar aku sentiasa menguntai keindahan dalam setiap madah.. Kerna lidah itu bisa merobek hati.. Bentuknya kecil tetapi ia mampu menghiris hati umpama sebilah pedang.. Allah menitiskan embun kesucian.. Agar aku sentiasa membasahinya dengan zikir,membaca firman-firman Allah serta melahirkan perkataan yang indah.. Allah saluti dengan lapisan iman.. Agar terhindar dari pembohongan,dusta,ghibah.. Dan Allah kerdipkan sinar..Agar lidah menerima pandangan mata hati sebelum berbicara mengenai sesuatu perkara.. Kerna lisan yang wujud situ akan mendapat redhanya..



Allah ciptakan telinga untukku.. Namun Allah titipkan pesanan.. Agar aku selalu mengalunkan firmannya,nasihat,kritikan yang membina serta segala hal yang baik tanpa mempersoal gerangan si pemberi.. Kerna"Lihatlah apa yang diucapkan, tapi jangan kau lihat siapa yang mengucapkan, jika yang diucapkan itu mengandung kebenaran meski itu dari seorang yang awam, maka ambillah, sebaliknya jika yang diucapkan itu mengandung keburukan, meski itu datangnya dari seorang yang alim maka tinggalkanlah” . Dia juga mendendangkan syair.. Allah meminta agar aku menutupkan telingaku yang satu lagi tatkala satu telinga menerima sesuatu yang baik..


Sesungguhnya Allah ciptakan kita dengan sempurna.. Dengan tiupan kasih sayangnya.. Dengan belaian keredhaannya.. Sehingga kita bisa tersenyum seperti hari ini.. Melakar bahagia tatkala mentari menari.. Jua kita bisa menongkah arus pemusnah impian.. Demi menggapai setitis embun kasihnya..
xoxo,
yanie

nikmat Allah itu rahsia

assalamualaikum w.b.t...


oke..muhasabah diri lagi..:')
blog ni memang citer pasal umum pun kan..
eheh..so sesape yang x berminat nak baca,xkesah..
teruskan baca n kutuk..or teruskan baca n ambik imput..
or xnak baca nak tekan 'x' terus pun bole..^_^
its all on you..:)
 
atceli ade something yang memang merobek hati ni saat ni..
people ever said,
 
"airmata yang terbit di mata,senang untuk kita hapus..
tapi airmata yang mengalir di hati sukar untuk dipadam..
ia akan menggores luka dalam dan akan menjadi parut untuk selamanya"
 
faham kan mesej ayat tu..:)
gud2..
 
yeah..kekadang rasa macam dunia ni xadil je kan..
kekadang rasa macam sume benda menyakitkan ati..
apa yang kita nak x selalunya kita dapat..
tapi sebenarnya,sume ni la yang menguatkan kita..
Allah x bagi ujian kalau kita xleh nak tanggung kan..:')
dalam Quran pun jelas menyebut,
 
"dan Kami tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya; dan di sisi Kami ada sebuah Kitab (suratan amal) yang menyatakan segala-galanya dengan benar, sedang mereka tidak dianiaya " - al-mukminun (62)
 
kekadang Allah tiupkan rasa sedih,sayu,alone,rasa nak memberontak n so on..
bukan sebab Allah tak sayang..
tapi sebab Allah nak kita ingat Dia walaupun untuk sesaat..
Allah rindu nak dengar kita merintih,menangis,memohon kat Dia..
subhanallah..sweet kan Allah..:')
 
setiap ujian yang Allah bagi tu sebab Allah nak suruh kita muhasabah diri..
Allah tak nak kita terus lalai dengan tipu dunia..
Allah nak kita bertafakur sejenak..amati alam sekeliling kita..
tak semua berlaku mengikut kehendak hati kita..
tapi semua yang berlaku PASTI atas aturanNya..
Allahuakbar..:')
 
mungkin Allah tak nak bagi apa yang kita nak hari ni..
tapi mana kita tahu,Allah dah aturkan yang lebih baik untuk kita esok..
aturan Allah tu indah sangat..
siapa kita untuk menidakkan?
kita juz berhak untuk meminta dan terus meminta..
ingat Allah..dan Allah akan ingat kita..:')
tu pun Allah dah sebut dalam Al-Quran kan..
 
"oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu)" - al-baqarah (152)
 
think positive..setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..:')
Allah tak bagi rasa sakit..melainkan nikmat sihat kemudiannya..
Allah tak bagi rasa sedih..melainkan ada rahsia gembira sebaliknya..
Allah tak bagi rasa sengsara..melainkan rasa bahagia sesudahnya..
Astaghfirullahalazim..:')
nikmat Allah itu datang tepat pada masanya..
tugas kita hanya untuk bersyukur dan redha..
insyaAllah sedikit demi sedikit kita akan faham erti sebenar sesuatu rasa yang Allah berikan..:)
 
"apa jua jenis rahmat yang dibukakan oleh Allah kepada manusia, maka tidak ada sesuatupun yang dapat menahannya; dan apa jua yang ditahan oleh Allah maka tidak ada sesuatupun yang dapat melepaskannya sesudah itu. Dan (ingatlah) Dia lah sahaja yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana" - fatir (2)
 
jangan hanya sentiasa mengharapkan yang terbaik..
tapi berusahalah untuk jadi yang terbaik..:')
 
xoxo,
yanie


beza TAHU dan FAHAM

assalamualaikum w.b.t...



hari ni nak update pasal isu semasa pulak..
takmo update pasal diri sendiri..
oke..semalam Diana Amir datang masjid Bertam..under program Kempen Menutup Aurat..
but yanie xdapat join..bukan sebab xnak..tapi sebab xde transport..
tambah2 kawan yanie yang ade motor ni pun nak kua jenjalan..
so,memang xde sape nak anta la kan..
tambah pulak area sini mana nak ade bas or pape..
redha jelaa..^_^

sebut pasal tutup aurat,and tengok post kengkawan kat twitter n so on,yanie ade jugak terpikir..
sebenarnya ramai antara kita tak faham konsep tutup aurat instead of x tahu untuk tutup aurat..
ye,betol!tepat sekali! ade bezanya antara TAHU dengan FAHAM..
kira macam ni la..nak bagi mudah,yanie bagi example..
kita xkan minat dengan sesuatu subjek sampaila kita paham subjek tu kan..
kita x minat math kalau kita xfaham formula2 yang ada dalam tu..
kita memang tahu nak buat soalan2 yang berkaitan dengan math..tapi kita xfaham apa yang kita buat..
dats y kita xdapat terap rasa minat kita terhadap benda tu kan..
tapi once kita dah faham kenapa perlunya formula2 yang ada dalam math tu,
kita tau tujuan kita selesaikan soalan berkaitan math,automatik hati kita akan timbul rasa minat kan..:)
sama halnya dengan konsep tutup aurat yang betul..
bukan orang tak tahu yang tutup aurat ni WAJIB..
bahkan dari kecik lagi diorang dah dilatih dengan ilmu agama..dah dididik bahawa tutup aurat tu WAJIB untuk umat islam..
tapi kenapa mereka still lagi xtutup aurat?still lagi tutup aurat xsempurna?still lagi terkapai2?
sebab mereka tak FAHAM kenapa perlunya tutup aurat..
mereka tak FAHAM tujuan sebenar mereka disuruh tutup aurat..sebab tu mereka tak terdetik sikit pun untuk tutup aurat..
bagi sesetengah orang,konsep tutup aurat hanya terhad kepada pemakaian tudung je..lain2 xpayah tutup..
bagi mereka bila dah letak tudung atas kepala,tu dah dikira menutup aurat..
sedangkan dalam al-Quran sendiri dah sebut pasal tutup aurat yang sempurna dan dituntut agama..
bukan main letak je tudung atas kepala..rambut berhayun2 kat belakang,nampak bentuk dada n so on..
mereka ni la yang perlu difahamkan..ambik masa..sebab penghijrahan xboleh secara paksa or drastik..
tak boleh nak suruh mereka ni bertudung litup terus..berpurdah terus..
take it easy,go on step by step..
hurai satu2 kenapa perlunya tutup aurat..kenapa Islam menyuruh menutup aurat..macamana cara menutup aurat dengan betul..fahamkan mereka..walaupun secara perlahan2 insyaAllah berkesan..
kita xlayak nak fahamkan?kenapa?sedangkan dalam Islam xde sebut untuk jadi sempurna sebagai tiket sebelum berdakwah..
menyebarkan perkara baik tak perlukan syarat yang besar..
yang penting hati kita ikhlas n tulus untuk sebarkan kebaikan..
dalam Islam pun ade sebut,ilmu tu boleh diberi n diterima oleh siapa pun..tak kira sama ada diberi oleh anak kecil seusia 4tahun sekalipun,kalau ilmu tu berguna,kita boleh ambil..:)
konklusinya,FAHAM konsep tutup aurat tu yang akan mendorong seseorang untuk tutup aurat dengan sempurna..
selagi mereka tak faham konsep tu,selagi tu minda mereka xkan dapat terima rasional tuntutan menutup aurat..
dan untuk sampai tahap MEMAHAMKAN orang lain mengenai konsep tutup aurat yang sebenar tu yang memerlukan kesabaran..
tapi apa yang kita sabar tu pastinya Allah akan ganti dengan ganjaran pahala..bekalan menuju jannah :)
tengok..xsusah kan nak dapat pahala..nak berdakwah..cuma perlu ada caranya..
bukan dengan memaksa,bukan dengan kekerasan..
Islam agama yang syumul..Islam agama suci..Islam xpernah ajar kita memaksa kan..
doakan mereka2 yang belum menutup aurat untuk tutup aurat secara sempurna..
InsyaAllah niat baik itu didengar Allah..:)
aamiin..:)
xoxo,
yanie